Falownik, będący sercem instalacji fotowoltaicznej, odgrywa kluczową rolę w efektywnym zarządzaniu energią w domu, a jego tryby pracy mają istotny wpływ na sposób i jakość ładowania samochodu elektrycznego. W zależności od modelu, falowniki mogą pracować w różnych trybach: on-grid, off-grid, hybrydowym, z priorytetem ładowania lub magazynowania energii. Wybór odpowiedniego trybu pracy pozwala nie tylko optymalnie wykorzystać energię słoneczną, ale również zapobiegać przeciążeniom, zwiększać autokonsumpcję i dostosowywać ładowanie do chwilowej dostępności mocy z PV. To istotne szczególnie w gospodarstwach domowych, które korzystają zarówno z pompy ciepła, jak i wallboxa.
Tryb on-grid – standardowe połączenie z siecią
Najczęściej stosowanym trybem jest praca on-grid, w której falownik synchronizuje się z siecią energetyczną i oddaje nadwyżki energii do operatora. W tym trybie możliwe jest ładowanie samochodu z PV tylko wtedy, gdy występuje chwilowy nadmiar produkcji. Jeśli auto jest ładowane wieczorem lub w pochmurny dzień, energia zostaje pobrana z sieci, co wiąże się z kosztami. Dlatego, aby zwiększyć efektywność, ładowanie powinno być planowane na godziny największej produkcji. Tego typu rozwiązania stosuje fotowoltaika w typowych instalacjach prosumenckich bez magazynu energii.

Tryb hybrydowy – łączenie PV, magazynu i sieci
Hybrydowy tryb pracy falownika umożliwia jednoczesne korzystanie z energii z PV, magazynu energii oraz z sieci. Jest to najbardziej elastyczne rozwiązanie, które pozwala na gromadzenie nadwyżek energii w akumulatorach i ich wykorzystanie do ładowania auta wtedy, gdy produkcja z PV spada. Taki tryb minimalizuje pobór prądu z sieci, zwiększa autokonsumpcję i zapewnia większą niezależność energetyczną. Falownik hybrydowy sam decyduje, z którego źródła zasili wallbox w danej chwili. Właśnie ten model wykorzystuje instalacje fotowoltaiczne wspierające optymalne zarządzanie przepływem energii między źródłami.
Tryb z priorytetem ładowania – idealny dla elektromobilności
Niektóre nowoczesne falowniki oferują tryb, w którym można ustawić priorytet ładowania auta elektrycznego nad innymi odbiornikami. Oznacza to, że w momencie produkcji energii z PV system najpierw zasili wallbox, a dopiero potem inne urządzenia w domu. Jest to szczególnie użyteczne dla osób, które korzystają z auta codziennie i potrzebują pewności, że baterie zostaną naładowane w ciągu dnia. Systemy tego typu można zintegrować z aplikacjami mobilnymi i inteligentnymi licznikami. Taką logikę zarządzania energią posiadają fotowoltaika skonfigurowane z myślą o maksymalnej dostępności energii do ładowania pojazdu.
Tryb off-grid – zasilanie poza siecią
Tryb off-grid wykorzystywany jest w instalacjach niezależnych od sieci elektroenergetycznej, gdzie energia produkowana przez PV ładowana jest bezpośrednio do magazynu energii i z niego zasilany jest wallbox. Ten tryb jest przydatny na działkach letniskowych, w domach poza miastem lub jako zabezpieczenie awaryjne. Jednak z uwagi na ograniczoną moc i pojemność magazynu energii, ładowanie samochodu w trybie off-grid może być powolne i wymagać dłuższego czasu. Mimo to, daje pełną niezależność energetyczną. Takie konfiguracje są możliwe w projektach instalacje fotowoltaiczne przystosowanych do pracy w środowisku bez sieci publicznej.
Jaki tryb pracy falownika wybrać dla ładowania auta?
Dla użytkowników, którzy chcą maksymalnie wykorzystywać energię z PV do ładowania samochodu, najbardziej efektywnym rozwiązaniem jest tryb hybrydowy z możliwością dynamicznego zarządzania źródłami. Pozwala on zminimalizować koszty energii, zwiększyć samowystarczalność i chronić komponenty systemu przed przeciążeniem. W połączeniu z priorytetowym trybem ładowania i synchronizacją z harmonogramem, tworzy on nowoczesny, zrównoważony system energetyczny.