Rosnąca liczba właścicieli samochodów elektrycznych skłania producentów i instalatorów do projektowania systemów fotowoltaicznych, które są dedykowane pod kątem zasilania pojazdów. Takie rozwiązania różnią się od standardowych instalacji PV nie tylko wielkością, ale także architekturą systemu, komponentami i funkcjami zarządzania energią. Ich głównym celem jest maksymalne wykorzystanie energii słonecznej do ładowania auta, przy jednoczesnym zachowaniu bezpieczeństwa, wygody i efektywności. Domy z samochodami elektrycznymi coraz częściej traktowane są jako całościowy system energetyczny, w którym fotowoltaika odgrywa rolę głównego źródła zasilania.
Systemy PV zintegrowane z wallboxem
Współczesne systemy fotowoltaiczne dla domów z pojazdami elektrycznymi bardzo często zawierają fabrycznie zintegrowany wallbox. W rozwiązaniach takich jak fotowoltaika wallbox może być elementem zestawu PV, skonfigurowanym tak, by działać w trybie dynamicznego ładowania – czyli dostosowywać moc poboru energii do bieżącej produkcji z paneli. Dzięki temu użytkownik ładuje pojazd wyłącznie z nadwyżek, bez angażowania energii z sieci. Systemy tego typu mogą być również wyposażone w funkcje planowania ładowania, priorytetyzacji odbiorników czy sterowania mocą w czasie rzeczywistym.

Moduły PV o podwyższonej wydajności
Specjalne rozwiązania PV dla domów z autami elektrycznymi często uwzględniają zastosowanie paneli o wyższej sprawności i dłuższej żywotności. W instalacjach takich jak instalacje fotowoltaiczne stosuje się np. ogniwa typu half-cut, PERC lub TOPCon, które lepiej radzą sobie z zacienieniem i mają większą odporność na temperatury. To ważne, ponieważ samochód zwykle ładowany jest w ciągu dnia, kiedy nasłonecznienie jest wysokie – a tym samym również temperatura pracy modułów. Im większa efektywność paneli, tym więcej energii może trafić do baterii auta bez pośrednictwa sieci.
Dedykowane magazyny energii i zarządzanie priorytetami
Systemy PV projektowane z myślą o autach elektrycznych często wyposażone są w dedykowane magazyny energii, które działają jako bufor pomiędzy instalacją PV a wallboxem. W rozwiązaniach takich jak fotowoltaika magazyn umożliwia ładowanie auta również wieczorem lub w nocy, kiedy produkcja PV już ustała. Co więcej, za pomocą systemu EMS (Energy Management System) można ustalić, że w pierwszej kolejności energia z PV zasila dom, następnie magazyn, a dopiero później pojazd – lub odwrotnie, w zależności od preferencji użytkownika. Taka elastyczność znacznie zwiększa efektywność systemu i pozwala lepiej kontrolować bilans energetyczny.
Rozbudowane funkcje monitorowania i aplikacje mobilne
W systemach PV dla elektromobilności coraz częściej standardem są zaawansowane aplikacje mobilne, które umożliwiają śledzenie produkcji, zużycia i ładowania auta w czasie rzeczywistym. W instalacjach takich jak instalacje fotowoltaiczne użytkownik może zdalnie uruchomić lub zatrzymać ładowanie, wybrać tryb ładowania z PV lub z sieci, ustawić harmonogramy, a nawet porównać efektywność różnych dni. To narzędzia, które pozwalają maksymalnie wykorzystać energię z fotowoltaiki bez angażowania sieci, co przekłada się na realne oszczędności oraz wydłużenie żywotności komponentów systemu.
PV stworzone z myślą o elektromobilności
Rozwiązania fotowoltaiczne projektowane specjalnie dla domów z autami elektrycznymi łączą w sobie wydajność, elastyczność i inteligentne zarządzanie. Dzięki integracji z wallboxem, zastosowaniu nowoczesnych paneli i zaawansowanym funkcjom EMS, fotowoltaika może stać się nie tylko źródłem zasilania auta, ale też centralnym punktem całego systemu energetycznego domu. To krok w stronę pełnej niezależności energetycznej i ekologicznej mobilności przyszłości.